zhransfer

zhransfer

zhransfer

zhransfer

zhransfer
بایگانی
  • ۰
  • ۰

سکه‌های یورو

یورو به صد سنت (cents) تقسیم می‌شود (گاهی به آن سنت یورو گفته می‌شود، به خصوص وقتی قرار باشد از سِنت ارزهای دیگر تمیز داده شود). مطابق کنش‌های عرف اجتماعی اروپا، در جمع بستن کلمات یورو و سنت از s جمع، علیرغم کاربرد معمول انگلیسی آن استفاده نمی‌شود. در موارد دیگری هم از s جمع در کنار نسخه‌های محلی کلمه‌ی یورو و سنت، مثل سنتیم (centime) در فرانسه، استفاده می‌شود.

طرح سکه‌ها

تمام سکه‌های در گردش دارای یک لبه‌ی مشترک که رقم یا ارزش، و یک نقشه در پس‌زمینه را نمایش می‌دهند هستند. با توجه به تکثر زبانی در اتحادیه اروپا از نسخه‌ی الفبای لاتین یورو (در مقابل یونانی یا سیریلیک که کمتر معمول هستند) و از اعداد عربی استفاده می‌شود (در لبه‌ی دیگر از متن‌های ملی دیگر استفاده می‌شود اما از زبان‌های دیگر بر روی لبه‌ی مشترک اجتناب می‌شود). برای ارقام به جز بر روی سکه‌های 1، 2، و 5 سنت، نقشه‌ی پس‌زمینه تنها 15 کشور عضو که زمانی که یورو معرفی شد عضو بودند نمایش داده می‌شد. از سال 2007 و 2008 این نقشه‌ی قدیمی در حال عوض شدن با نقشه‌ای از اروپا است که کشورهای خارج از اتحادیه مثل نروژ، بلاروس، و ترکیه را نیز نشان می‌دهد. سکه‌های 1، 2، و 5 سنت اما با همان طرح قدیم توزیع می‌شوند که در آن نقشه‌ی 15 کشور عضوی که در سال 2002 عضو بوده‌اند برجسته شده‌اند. سکه‌های یورو یک طرف ملی هم دارند که تصویری را نشان می‌دهد که به صورت اختصاصی توسط کشوری که سکه‌ها را منتشر می‌کند انتخاب می‌شود. سکه‌های یوروی هر کدام از کشورهای عضو می‌توانند آزادانه در هر یک از کشورهایی که عضو یورو شده‌اند استفاده شوند.

ارقام سکه‌ها

سکه‌های یورو با رقم‌های 2€، 1€، 50c، 20c، 10c، 5c، 2c، و 1c توزیع می‌شوند. برای اجتناب از استفاده از دو سکه‌ی از همه کوچک‌تر، بعضی معاملات نقدی در هلند و ایرلند (با توافق خودخواسته) و در فنلاند (طبق قانون) به نزدیک‌ترین 5سنت گرد می‌شوند. این عمل از سوی کمیسیون اروپا مورد نکوهش قرار گرفته چرا که باعث سر باز زدن بعضی از فروشگاه‌ها از پذیرش اسکناس‌های یوروی با ارزش بالا شده است.

سکه‌های یادبود 2€ با تغییرات طرح لبه‌ی ملی منتشر شدند. اینها شامل سکه‌های منتشر شده‌ی معمول، مثل سکه‌ی 2€ یادبود برای پنجاهمین سالگرد امضای معاهده‌ی رم، و سکه‌های منتشره‌ی ملی، مثل سکه‌ی یادبود المپیک تابستانی 2004 که توسط یونان منتشر شده می‌شوند. این سکه‌ها در تمام منطقه‌ی اروپا پول قانونی محسوب می‌شود. سکه‌های مجموعه‌دار با رقم‌های مختلف دیگر نیز منتشر می‌شوند، اما غرض از آنها توزیع عمومی نیست، و تنها در کشور عضوی که آنها را صادر کرده پول قانونی محسوب می‌شوند. 

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی