zhransfer

zhransfer

zhransfer

zhransfer

zhransfer
بایگانی
  • ۰
  • ۰

یک جفت ارز مظنه‌ی قیمت دو ارز متفاوت در برابر هم است که در آن ارزش یک ارز در مقابل ارز دیگر مظنه زده می‌شود. به اولین ارزی که در جفت ارزی قرار می‌گیرد (سمت چپ) ارز پایه (base currency) و به ارز دوم (سمت راست) ارز مظنه (quote currency) می‌گویند.

نسبت‌های جفت ارز

در جفت‌های ارز ارزش یک ارز در مقابل ارز دیگر – یعنی ارز پایه در مقابل ارز مظنه – مقایسه می‌شود. یک جفت ارزی نشان می‌دهد که چقدر از ارز مظنه برای خریدن یک واحد از ارز پایه مورد نیاز است. در جفت‌های ارزی ارزها از طریق کد استاندارد جهانی (ISO currency code) آنها، یا کد سه حرفی که از طریق آن در بازارهای جهانی شناخته می‌شوند نشان داده می‌شوند. برای مثال USD کد استاندارد جهانی برای دلار امریکا، یا IRR کد استاندارد جهانی برای ریال ایران محسوب می‌شود.

اصول ابتدایی جفت‌های ارزی

تجارت جفت‌ها در بازار صرافی خارجی (foreign exchange market) که به آن فارکس هم می‌گویند انجام می‌شود. این بازار بزرگ‌ترین و شناورترین (liquid market) بازار در بین تمام بازارهای مالی به حساب می‌آید. در این بازار امکان خرید، فروش، صرافی و سفته کردن ارزها وجود دارد. به جز اینها امکان تبدیل ارزها برای تجارت و سرمایه‌گذاری بین‌المللی نیز وجود دارد. بازار فارکس در 24 ساعت روز و در همه‌ی روزهای هفته (به جز تعطیلات) باز است، و شاهد حجم بسیار بزرگی از معاملات است.

تمام معاملات فارکس هم‌زمان شامل خرید یک ارز و فروختن یک ارز دیگر می‌شود، اما خود جفت ارزی می‌تواند به عنوان یک واحد تک، به‌عنوان وسیله‌ای که خریده یا فروخته می‌شود در نظر گرفته شود. به این ترتیب وقتی شما یک جفت ارز می‌خرید، ارز پایه را می‌خرید و در نتیجه ارز مظنه را می‌فروشید. فی (bid) (قیمت خرید) نشان می‌دهد که چقدر از ارز مظنه برای خریدن یک واحد از ارز پایه نیاز دارید. برعکس این، وقتی جفت ارز را می‌فروشید، ارز پایه را می‌فروشید و ارز مظنه را دریافت می‌کنید. درخواست )قیمت فروش) نشان می‌دهد که بابت فروختن یک واحد از ارز پایه چقدر ارز مظنه دریافت می‌کنید.

برخلاف بازار سهام یا بازار کالایی، شما ارز معامله می‌کنید، و این یعنی یک ارز می‌فروشید تا یک ارز دیگر بخرید. در مورد سهام و کالا شما از پول استفاده می‌کنید تا یک اونس طلا یا یک برگ سهام اپل را بخرید.

جفت‌های ارز عمده

یکی از جفت‌های ارزی که خیلی معامله می‌شود یورو در برابر دلار امریکا است که به صورت EUR/USD نشان داده می‌شود. در واقع این جفت ارز شناورترین جفت ارز در جهان است چرا که بیشتر از همه‌ی جفت‌های ارز معامله می‌شود. مظنه‌ی EUR/USD = 1.2500 به این معنا است که یک یورو به 1.2500 دلار امریکا تبدیل می‌شود. در این مورد یورو ارز پایه است و دلار امریکا ارز مظنه (ارز مقابل) است. یعنی یک یورو برابر 1.25 دلار امریکا است. یک راه دیگر دیدن این مظنه این است که برای خریدن 100 یورو به 125 دلار نیاز دارید.

به همان تعدادی که ارز در جهان وجود دارد جفت‌های ارز نیز وجود دارند. تعداد مجموع جفت‌های ارزی که وجود دارند متغیر است و ارزهای زیادی می‌آیند و می‌روند. تمام جفت‌های ارزی بر پایه حجم معاملات روزانه طبقه‌بندی می‌شوند. ارزهایی که بیشترین حجم معامله در برابر دلار امریکا را دارند به عنوان ارزهای عمده شناخته می‌شوند. این جفت‌ها شامل EUR/USD، GBP/USD (پوند بریتانیا)، USD/JPY (ین ژاپن)، USD/CHF (فرانک سوییس)، AUD/USD (دلار استرالیا)، USD/CAD (دلار کانادا) هستند. تمام جفت‌های ارز عمده بازار بسیار شناوری دارند که در طول 24 ساعت روزهای کاری در آن معامله می‌شوند، و حاشیه‌ی سود بسیار محدودی دارند.

جفت‌های ارز: خُردها و مهجورها

به جفت‌های ارزی که با دلار امریکا همراه نباشند ارزهای خُرد یا ارز متفرقه (crosses) گفته می‌شود. حاشیه‌ی سود این جفت‌ها اندکی بزرگ‌تر از جفت‌های ارز عمده است و به همان اندازه‌ی ارزهای عمده بازار شناوری ندارند، هرچند به هر حال بازار جفت‌های ارز خرد نیز شناور محسوب می‌شود. متفرقه‌هایی که بیشترین حجم معامله را دارند در بین جفت‌های ارزی هستند که در آنها ارزهای منفرد نیز باز عمده محسوب می‌شوند. چند نمونه از جفت‌های ارز متفرقه را می‌توان‌ EUR/GBP، GBP/JPY، و EUR/CHF دانست.

جفت‌های ارز مهجور شامل ارزهای بازارهای در حال ظهور می‌شوند. این جفت‌ها چندان شناور نیستند، و حاشیه‌ی سود بسیار بیشتری دارند. برای یک نمونه از جفت ارز مهجور می‌توان به USD/SGD (دلار سنگاپور) اشاره کرد.

 

منبع: اینوستوپدیا

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی