zhransfer

zhransfer

zhransfer

zhransfer

zhransfer
بایگانی
  • ۰
  • ۰

پوند استرلینگ قدیمی‌ترین ارز هنوز موجود در جهان، با ریشه‌هایی است که می‌توانند به دوران اروپای قاره‌ای برگردند.

نام این ارز از کلمه‌ی لاتین «libra» می‌آید، که به وزن و تعادل اشاره دارد. برای بیشتر از 300 سال بانک انگلستان مسئول انتشار اسکناس‌های پوند بود، و در تمام این مدت این اسکناس‌ها درگیر تغییرات زیادی بوده‌اند.

اولین سکه‌ی پوند در سال 1489، در دوران حکومت هنری هفتم ظاهر شد. کمی بعد از تاسیس بانک انگلستان در سال 1694 اسکناس‌های پوند در انگلستان به گردش در آمدند، که در اصل اسکناس‌های دست‌نویس بودند. پوند تا سال 1971 که سیستم اعشاری از راه رسید با سیستم پیچیده‌ی شیلینگ و پنی‌ها کار می‌کرد.

در سال 1660 ضرب سکه‌ی پوند مکانیکی شد و در طراحی آن خصیصه‌هایی مثل بغل‌نویسی حروف برای از بین بردن کارهایی مثل قیچی کردن پول ابداع شده بود.

در حالی که بیشتر کشورهای اروپایی یورو را به عنوان ارزی یگانه پذیرفته‌اند، پوند استرلینگ به عنوان ارزی مستقل به حیات خود ادامه داده است. این در حالی است که در اوائل قرن 21 به نظر می‌رسید پوند هم سرنوشت ارزهای اروپایی را داشته باشد.

«پوند اسکات» (اسکاتلند) تا سال 1707 وجود داشت. در آن سال اقدام اتحادی 1707 یک سیستم جدید پولی بر پایه ارزش پوندی که در جنوب مرزهای اسکاتلند رایج بود به وجود آورد. بانک اسکاتلند در سال 1695، فقط یک سال بعد از بانک انگلستان به وجود آمد، و هنوز هم به عنوان بخشی از HBOS، یکی از اجزای گروه بانکی لوید (Lloyds Banking Group)، در ادینبورگ به حیات خود ادامه می‌دهد.

کشورهای پوند استرلینگ

پوند استرلینگ ارز رسمی بریتانیا یا پادشاهی متحد (متشکل از انگلستان، اسکاتلند، ولز و ایرلند شمالی) است.

سکه‌ها و اسکناس‌های فعلی پوند استرلینگ

در زمان حاضر در مجموع 5 رقم اسکناس پوند در بازار گردش دارد که چهار رقم متداول آن عبارت از 5£، 10£، 20£، و 50£ پوندی است. همچنین اسکناس‌های 1£ هم که در اسکاتلند چاپ می‌شوند وجود دارند اما به ندرت استفاده دارند. تمام اسکناس‌های پوند مشمول معیارهای امنیتی معینی هستند.


درباره‌ی سکه‌ها هم، آنهایی که در حال حاضر در گردش هستند رقم‌های 1، 2، 5، 10، 20، و 50 پنی و 1£ و 2£ پوندی می‌باشند. به مناسبت‌های مختلف سکه‌های 5£ پوندی نیز صادر می‌شود اما گردش آنها یکسره اتفاقی است.

چند نکته‌ی جالب درباره‌ی پوند استرلینگ

-          قدیمی‌ترین پول فعلی در دنیا است.

-          در سال 980 میلادی با یک پوند می‌شد 15 گاو خرید.

-          عبارت انگلیسی «یک پنی خرج کردن» به معنای دستشویی رفتن است، و ریشه در قیمت استفاده از دستشویی عمومی، که یک پنی بود دارد. این پول دادن در طول نمایشگاه بزرگ 1851 برای اولین بار شروع شد.

 

نظرات (۱)

  • صرافی کیان انگلستان
  • درسته پوند یکی از قدیمی ترین ارزهای جهانه. تاریخچه پوند به قرن نهم برمیگرده.

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی